Jantina Janin: Antara Petua dan Teknologi

Dengan kecanggihan teknologi ultrasound masa kini, jantina janin dalam kandungan ibunya sudah dapat dikenalpasti beberapa bulan sebelum ianya dilahirkan. Malah, pasangan yang bertuah sudah dapat melihat wajah anak mereka dalam kandungan menggunakan teknik pengimejan 4 dimensi. Sudah boleh bergaduh si kecil mengikut muka siapa. Ada yang lebih selesa begini, supaya persiapan terutamanya dari segi pakaian boleh dipadankan sesuai mengikut cirinya samada 'orang serambi' atau 'orang dapur'. Namun tak kurang juga yang sukakan 'the element of surprise'. Biarlah jantina itu diketahui hanya pada saat kelahiran, baru lebih 'thrill'. Lagipun kadangkala ultrasound pun salah memberi jawapan, seperti yang terjadi pada kawanku. Doktor mengesahkan janinnya perempuan, sekali yang keluarnya lelaki.

Tetapi suatu ketika dahulu, ketika teknologi sebegini belum wujud, berbagai jenis petua telah diajarkan untuk mengenal pasti jantina janin. Berikut adalah beberapa daripadanya yang aku dengar dari saudara-mara dan rakan.

1. Tengok bentuk perut. Sekiranya perut nampak terbonjol ke depan, anak lelaki. Sekiranya melebar ke tepi, perempuan.

2. Sekiranya si suami kerap tergigit lidahnya sewaktu kehamilan isteri, anaknya perempuan.

3. Lihat kanak-kanak (terutamanya di kalangan saudara-mara) yang suka dekat dengan isteri. Sekiranya ramai kanak-kanak lelaki, maka kemungkinan anak dalam kandungan adalah perempuan kerana sifatnya yang berlawanan. Begitulah sebaliknya.

4. Kandungan yang lasak selalunya lelaki.

Dan mungkin banyak lagi. Ada yang kata tengok buku lalilah. Ada pula yang kata tengok arah tidur isterilah dan macam-macam lagi.

Sejauh manakah kebenarannya? Allah Jualah Yang Lebih Mengetahui.

0 comments:

Post a Comment



Tentang Blog Ini

Blog ini adalah tulisan berdasarkan pandangan dan pendapat peribadi tentang kehidupan penulis dan persekitarannya yang diperoleh melalui pembacaan, pemerhatian dan pengalaman. Pastinya ada kena mengena samada dengan yang masih hidup dan/atau yang sudah meninggal dunia. Tetapi tidaklah sehingga ingin menghina atau merendah-rendahkan sesiapa. Yang baik kita jadikan tauladan, yang buruk kita jadikan sempadan.

Blog ini direka oleh Ray Creations